W poniedziałek 4 kwietnia br. w Filharmonii Opolskiej odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Creare et cantare”.Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji.

Oto jej dokładny plan:

9.00 – Otwarcie konferencji – Kierownik Katedry Muzykologii Uniwersytetu Opolskiego – ks. dr hab. Grzegorz Poźniak, prof. UO

 

Sesja I – prowadzi ks. dr Joachim Waloszek

 

9.15 – prof. dr hab. Czesław Grajewski (Instytut Historii Sztuki UKSW, Warszawa)

Średniowieczna Liturgia Godzin w dniu św. Katarzyny w katedrze płockiej

 

9.30 – ks. dr hab. Franciszek Koenig, prof. UO (Katedra Muzykologii UO, Opole)

Ksiądz biskup Czesław Domin (1929–1996) – kompozytor i animator dzieł muzycznych

 

9.45 – ks. dr hab. Erwin Mateja, prof. UO (Instytut Nauk Teologicznych UO, Opole)

Wizja śpiewu liturgicznego w ujęciu ks. Stanisława Stephana (1867–1926) – śląskiego pioniera ruchu liturgicznego

 

10.00 – ks. mgr lic. Grzegorz Lenart (Uniwersytet Papieski JP II, Kraków)

Kerygmatyczne znaczenie muzyki liturgicznej

 

10.15 –  mgr Ewelina Szendzielorz (Katedra Muzykologii UO, Opole)

„Antiphonarium Ecclesiae Parochialis Oppoliensis” Carla Juliusa Adolpha Hoffmanna (1801–1843)

 

10.30 – mgr Karol Furtak (Instytut Nauk o Sztuce KUL, Lublin)

Andrzeja Nikodemowicza (1925–2017) refleksje eschatologiczne w cyklu pieśni „Grudki-Kadzidła IV” (2010) do poezji Beaty Obertyńskiej

 

10.45 – mgr Magdalena Knieja (Archiwum Państwowe, Opole)

Teksty o znaczeniu śpiewu opublikowane w „Śpiewaku Śląskim” w latach międzywojennych. Wstępne rozpoznanie źródłowe

 

 

PRZERWA KAWOWA

 

 

Sesja II – prowadzi dr Andrzej Prasał

 

11.45 – dr Gabriela Gacek (Katedra Muzykologii UO, Opole)

Zapomniane pieśni masowe o Wrocławiu

 

12.00 – dr Zenon Mojżysz (Instytut Nauk o Sztuce UŚ, Katowice)

Muzyka i tożsamość – pieśni protestantów śląskich czasów wojny trzydziestoletniej

 

12.15 – dr Mariusz Pucia (Katedra Muzykologii UO, Opole)

Pieśniowy repertuar religijnej wspólnoty z Herrnhut

12.30 – mgr Anastasiya Niakrasava (Instytut Muzykologii UW, Warszawa)

Transkrypcja i techniki wizualizacji w procesie nauki pieśni tradycyjnych

 

12.45 – mgr Jolanta Bujas-Poniatowska (Instytut Muzykologii UJ, Kraków)

Jak śpiewała kapela w kościele czerwińskim na początku XIX wieku, czyli o traktowaniu chóru w utworach wokalnych Antoniego Milwida

 

13.00 – mgr Julieta González-Springer (Instytut Muzykologii UWr, Wrocław)

Śpiewy „Psalmodia Christiana” (1583)  Bernardina de Sahagun i jej powiązanie z mitologią nahua. W kierunku rekonstrukcji ich muzycznej interpretacji

 

13.15 – mgr Miho Kurihara, mgr Piotr Nikiel (Tarnowskie Góry)

Inspiracja tradycyjną muzyką japońską w twórczości kompozytorów kraju kwitnącej wiśni

 

 

PRZERWA OBIADOWA

 

 

Sesja III – prowadzi ks. dr hab. Grzegorz Poźniak, prof. UO

 

15.30 – dr Karol Pyka (Instytut Sztuk Muzycznych UŚ, Katowice)

Autorskie oratorium „Metamorfozy” – specyfika języka kompozytorskiego

 

15.45 – dr hab. Małgorzata A. Szyszkowska (UMFC, Warszawa)

Pomiędzy krzykiem a płaczem. Śpiew jako pierwotna forma ekspresji

 

16.00 – dr hab. Marianna Majchrzak (AM I.J. Paderewskiego, Poznań)

Arvo Pärt: wartości brzmiące w muzyce chóralnej

 

16.15 – dr Wojciech M. Marchwica, prof. UJ (Instytut Muzykologii UJ, Kraków)

Specyfika stylistyki wokalizy w kontekście kulturowym XIX i XX wieku

 

16.30 – dr Ewa Rzanna-Szczepaniak (AM I.J. Paderewskiego, Poznań)

Organizacja materiału dźwiękowego w kantacie Andrzeja Koszewskiego „Nicolo Copernico dedicatum” na trzy chóry mieszane

 

16.45 – mgr Aleksandra Ferenc (AM K. Lipińskiego, Wrocław)

W poszukiwaniu tożsamości współczesnego chóru – „Vagor ergo sum”  Rafała Augustyna

 

17.00 – dr Radosław Marcinkiewicz (Instytut Językoznawstwa UO, Opole)

Czy to Czesław śpiewa? Informacje o wykonawstwie w obrębie albumów grup Czesława Niemena

 

Dyskusja, podsumowanie i zamknięcie konferencji