W poniedziałek 4 kwietnia br. w Filharmonii Opolskiej odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Creare et cantare”.Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji.
Oto jej dokładny plan:
9.00 – Otwarcie konferencji – Kierownik Katedry Muzykologii Uniwersytetu Opolskiego – ks. dr hab. Grzegorz Poźniak, prof. UO
Sesja I – prowadzi ks. dr Joachim Waloszek
9.15 – prof. dr hab. Czesław Grajewski (Instytut Historii Sztuki UKSW, Warszawa)
Średniowieczna Liturgia Godzin w dniu św. Katarzyny w katedrze płockiej
9.30 – ks. dr hab. Franciszek Koenig, prof. UO (Katedra Muzykologii UO, Opole)
Ksiądz biskup Czesław Domin (1929–1996) – kompozytor i animator dzieł muzycznych
9.45 – ks. dr hab. Erwin Mateja, prof. UO (Instytut Nauk Teologicznych UO, Opole)
Wizja śpiewu liturgicznego w ujęciu ks. Stanisława Stephana (1867–1926) – śląskiego pioniera ruchu liturgicznego
10.00 – ks. mgr lic. Grzegorz Lenart (Uniwersytet Papieski JP II, Kraków)
Kerygmatyczne znaczenie muzyki liturgicznej
10.15 – mgr Ewelina Szendzielorz (Katedra Muzykologii UO, Opole)
„Antiphonarium Ecclesiae Parochialis Oppoliensis” Carla Juliusa Adolpha Hoffmanna (1801–1843)
10.30 – mgr Karol Furtak (Instytut Nauk o Sztuce KUL, Lublin)
Andrzeja Nikodemowicza (1925–2017) refleksje eschatologiczne w cyklu pieśni „Grudki-Kadzidła IV” (2010) do poezji Beaty Obertyńskiej
10.45 – mgr Magdalena Knieja (Archiwum Państwowe, Opole)
Teksty o znaczeniu śpiewu opublikowane w „Śpiewaku Śląskim” w latach międzywojennych. Wstępne rozpoznanie źródłowe
PRZERWA KAWOWA
Sesja II – prowadzi dr Andrzej Prasał
11.45 – dr Gabriela Gacek (Katedra Muzykologii UO, Opole)
Zapomniane pieśni masowe o Wrocławiu
12.00 – dr Zenon Mojżysz (Instytut Nauk o Sztuce UŚ, Katowice)
Muzyka i tożsamość – pieśni protestantów śląskich czasów wojny trzydziestoletniej
12.15 – dr Mariusz Pucia (Katedra Muzykologii UO, Opole)
Pieśniowy repertuar religijnej wspólnoty z Herrnhut
12.30 – mgr Anastasiya Niakrasava (Instytut Muzykologii UW, Warszawa)
Transkrypcja i techniki wizualizacji w procesie nauki pieśni tradycyjnych
12.45 – mgr Jolanta Bujas-Poniatowska (Instytut Muzykologii UJ, Kraków)
Jak śpiewała kapela w kościele czerwińskim na początku XIX wieku, czyli o traktowaniu chóru w utworach wokalnych Antoniego Milwida
13.00 – mgr Julieta González-Springer (Instytut Muzykologii UWr, Wrocław)
Śpiewy „Psalmodia Christiana” (1583) Bernardina de Sahagun i jej powiązanie z mitologią nahua. W kierunku rekonstrukcji ich muzycznej interpretacji
13.15 – mgr Miho Kurihara, mgr Piotr Nikiel (Tarnowskie Góry)
Inspiracja tradycyjną muzyką japońską w twórczości kompozytorów kraju kwitnącej wiśni
PRZERWA OBIADOWA
Sesja III – prowadzi ks. dr hab. Grzegorz Poźniak, prof. UO
15.30 – dr Karol Pyka (Instytut Sztuk Muzycznych UŚ, Katowice)
Autorskie oratorium „Metamorfozy” – specyfika języka kompozytorskiego
15.45 – dr hab. Małgorzata A. Szyszkowska (UMFC, Warszawa)
Pomiędzy krzykiem a płaczem. Śpiew jako pierwotna forma ekspresji
16.00 – dr hab. Marianna Majchrzak (AM I.J. Paderewskiego, Poznań)
Arvo Pärt: wartości brzmiące w muzyce chóralnej
16.15 – dr Wojciech M. Marchwica, prof. UJ (Instytut Muzykologii UJ, Kraków)
Specyfika stylistyki wokalizy w kontekście kulturowym XIX i XX wieku
16.30 – dr Ewa Rzanna-Szczepaniak (AM I.J. Paderewskiego, Poznań)
Organizacja materiału dźwiękowego w kantacie Andrzeja Koszewskiego „Nicolo Copernico dedicatum” na trzy chóry mieszane
16.45 – mgr Aleksandra Ferenc (AM K. Lipińskiego, Wrocław)
W poszukiwaniu tożsamości współczesnego chóru – „Vagor ergo sum” Rafała Augustyna
17.00 – dr Radosław Marcinkiewicz (Instytut Językoznawstwa UO, Opole)
Czy to Czesław śpiewa? Informacje o wykonawstwie w obrębie albumów grup Czesława Niemena
Dyskusja, podsumowanie i zamknięcie konferencji